Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
06.03.2017 11:08 - Моето място на силата
Автор: wonder Категория: Изкуство   
Прочетен: 11347 Коментари: 10 Гласове:
36

Последна промяна: 06.03.2017 19:32

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
image

Най-големият манастир в България и едно от чудесата ни, със статут на отделно селище-светилище. Пет етажа, 24 м високи каменни стени, разгърната застроена площ - 5500 кв.м, двор - 8800 кв.м и над 300 монашески килии. Дърворезбовани чардаци, арки, стълби, 2 порти – Самоковска и Дупнишка, 30 стаи за гости, метоси, стопански постройки, параклиси, музей, магерница с комин висок 22 м, книжарници, игуменарница, трапезария, болница, библиотека, клисарница, съдохранилницата, мн. домакински и складови помещения, съществува дори арест, Хрельовата кула, на чиито връх се намира параклиса "Св. Преображение" и църквата "Рождество Богородично" с изумителните стенописни шедьоври, днес реставрирани и в прекрасно състояние.

image


http://www.pravoslavieto.com/manastiri/rilski/svetini.htm


image


http://www.pravoslavieto.com/life/10.19_sv_Ivan_Rilski.htm

                        image

Рилският манастир е обявен за Национален музей през 1961 г. и е монашеска обител от 1968 г., а през 1976г. е обявен за национален исторически резерват. През 1983 г. е включен в списъка на ЮНЕСКО за световното културно наследство. Местоположението на манастира е променяно два пъти. Няколко пъти той е бил разрушаван напълно и изграждан отново. Кулата е кръстена не случайно на българския Владетел Хрельо Драговол, който го реставрира и обновява през XIV век. Другите сгради са от XIX век, след като са построени отново, след голям пожар. Пещерата, в която е живял Иван Рилски е вградена в църквата "Успение на св. Иван Рилски" и се намира източно от манастира.




                        image

  Повече от пет века в манастирската църква се съхраняват мощите на светеца Иван Рилски. От няколко години и мощите на още 32-ма светци /изобразени са на иконата по-горе/. През 1378 г. цар Иван Шишман дава с Грамота на Рилската обител над 20 села с прилежащите им земи като феодално владение на манастира.

                            image


Един от безспорните и уникални шедьоври на Рилския манастир е Рафаиловият кръст. Монахът Рафаил го е дърворезбовал върху цяло парче чемшир. В продължение на 12 години под лупа с иглички е дърворезбовал върху 80-сантиметровия кръст, 36 библейски сцени, съдържащи 600 миниатюрни фигури. Кръстът е шедьовър на миниатюрното изкуство. Завършен е през 1802 г., а  монахът ослепял. Уникалният кръст съдържа: Тайната вечеря, Възнесение Господне – Спасов ден, Петдесетница, Разпятие Христово, Въздвижение на честния кръст Господен – Кръстов ден и др. Сцените са съобразени с последователността на Евангелските събития.  

http://www.rilamonastery.pmg-blg.com/Arhitektura_bg.htm



image







Гласувай:
39



Следващ постинг
Предишен постинг

1. planinitenabulgaria - Вълнуващ постниг!
06.03.2017 14:59
Върна ме в един период от живота ми, Дела, който обхваща над 50 години. Запознаването ми с Рила започна от Боровец, но изходната ми точка през летата за години напред страна Рилският манастир. Светецът, който си иизбрах за свой и се моля на Него е Св. Иван Рилский. На неговото ме направих оброк на Балкана над основите от разрушен манастир, на неговото име направих минипараклис до вилата си. Много спомени имам около Рилския манастир, сега ще спомена само два:
Минавах маршрута по Бричебор от х. Рибни езера покрай Карагьола и после нагоре през Седемте Джендемските езера. Джендемът е старото ииме на вр. Рилец. Още имаше овчари по пасищата горе, но това лято имаше много вълци. Продължих с намерение да слеза при реките Рилска и Илийна, но горе на поляна току под билото попаднах на три момичета, студентки за медицински сестри. Тръгнали за боровинки и гъби, заблудили се в планината, качили се чак на биото и пренощувари там. Бяха с напукани устни, отчаяни. Те искат да слеза в манастира и да им изпратя хора с коне, защоото не могат да вървят. Убедих ти да тръгнат. По тъмно слюзохме на Рилския манастир. Спасих трии живота.
При друг маршрут пак там почивах при скалите Черней, легнал неподвижно на гръб. Двойка орли закръжи над мен, после кацна на скалата Черней, на метри от мен. След малко орлите подсочиха без да си отварят крилата, после ги отвориха, вятърът ги пое нагора и пак закръжиха над мен без да махат криле.. По-красиво нещо от тази двойка орли, тип царски, не бях виждал. Минаха много години, но когато съм на скалата над пещерата на Св. Иван Рилски, от където тези скали се виждат, все поглеждам нагоре. На крилете на зрителната си памет сега съм на вр. Водния чал и разглеждам трите Рибни изера, най-високото от които - Карагьол, в рамка от чернозелен клек е любимото ми място на Рила.
С благодарности за този постинг, който ме отпрати в това свято мято и сред тази красива планина.
цитирай
2. inel379 - Прекрасен постинг, с финална снимка за размисъл!
06.03.2017 15:13
Едно богатство свидно - истинска светиня,
душата преизпълва с благост и невинност!
А силата, която от там не спира да извира,
духовно ни обръща във хора от Всемира!
Благодаря ти, Wonder!
Винаги имаме нужда от светлина и сила!

цитирай
3. wonder - Върна ме в един период от живота ми, ...
06.03.2017 15:23
planinitenabulgaria написа:
Върна ме в един период от живота ми, Дела, който обхваща над 50 години. Запознаването ми с Рила започна от Боровец, но изходната ми точка през летата за години напред страна Рилският манастир. Светецът, който си иизбрах за свой и се моля на Него е Св. Иван Рилский. На неговото ме направих оброк на Балкана над основите от разрушен манастир, на неговото име направих минипараклис до вилата си. Много спомени имам около Рилския манастир, сега ще спомена само два:
Минавах маршрута по Бричебор от х. Рибни езера покрай Карагьола и после нагоре през Седемте Джендемските езера. Джендемът е старото ииме на вр. Рилец. Още имаше овчари по пасищата горе, но това лято имаше много вълци. Продължих с намерение да слеза при реките Рилска и Илийна, но горе на поляна току под билото попаднах на три момичета, студентки за медицински сестри. Тръгнали за боровинки и гъби, заблудили се в планината, качили се чак на биото и пренощувари там. Бяха с напукани устни, отчаяни. Те искат да слеза в манастира и да им изпратя хора с коне, защоото не могат да вървят. Убедих ти да тръгнат. По тъмно слюзохме на Рилския манастир. Спасих трии живота.
При друг маршрут пак там почивах при скалите Черней, легнал неподвижно на гръб. Двойка орли закръжи над мен, после кацна на скалата Черней, на метри от мен. След малко орлите подсочиха без да си отварят крилата, после ги отвориха, вятърът ги пое нагора и пак закръжиха над мен без да махат криле.. По-красиво нещо от тази двойка орли, тип царски, не бях виждал. Минаха много години, но когато съм на скалата над пещерата на Св. Иван Рилски, от където тези скали се виждат, все поглеждам нагоре. На крилете на зрителната си памет сега съм на вр. Водния чал и разглеждам трите Рибни изера, най-високото от които - Карагьол, в рамка от чернозелен клек е любимото ми място на Рила.
С благодарности за този постинг, който ме отпрати в това свято мято и сред тази красива планина.


И на мен ми е скъпо и свято това сакрално място
цитирай
4. wonder - Прекрасен постинг, с финална сн...
06.03.2017 15:25
inel379 написа:
Прекрасен постинг, с финална снимка за размисъл!
Едно богатство свидно - истинска светиня,
душата преизпълва с благост и невинност!
А силата, която от там не спира да извира,
духовно ни обръща във хора от Всемира!
Благодаря ти, Wonder!
Винаги имаме нужда от светлина и сила!



Хааа, знаех, че ще усетиш момента с лебедите! ;)))
Много се радвам, че се завърна в блог.бг, за да светиш.
Благодаря ти!
цитирай
5. stela50 - Прекрасен постинг... Благодаря, Дела.
06.03.2017 16:57
Върна ме в студентските години, когато имах щастието
да се докосна до съкровищата на библиотеката в това свято
българско кътче с неповторима атмосфера на духовност,
на силна положителна енергия и светлина...
Вълнуващата снимка на лебедовото езеро е великолепен финал.
Поздравления !
цитирай
6. wonder - Прекрасен постинг. . . Благодаря, ...
06.03.2017 19:35
stela50 написа:
Прекрасен постинг... Благодаря, Дела.
Върна ме в студентските години, когато имах щастието
да се докосна до съкровищата на библиотеката в това свято
българско кътче с неповторима атмосфера на духовност,
на силна положителна енергия и светлина...
Вълнуващата снимка на лебедовото езеро е великолепен финал.
Поздравления !


Благословено място!
И макар да знаем, че Бог е навсякъде, има светини и светци, чрез които го чувстваме още по-близо.
цитирай
7. tota - Поздрави за постинга, Дела!
06.03.2017 21:32
Една светиня, възникнала в трудни времена за българското царство, за да съхранява народното съзнание чрез християнската вяра и да пробужда духовността.
Сакрално място, докосващо, зареждащо с енергия и предизвикващо размисъл, за това, кои сме, защо сме? Достойни ли сме за оставеното ни от предците и това, което са носели в сърцата си - красотата, свободата и самоутвърждаването.
Моето място на силата...дано повече българи да изрекат тези думи!
цитирай
8. wonder - Поздрави за постинга, Дела! Една ...
06.03.2017 22:47
tota написа:
Поздрави за постинга, Дела!
Една светиня, възникнала в трудни времена за българското царство, за да съхранява народното съзнание чрез християнската вяра и да пробужда духовността.
Сакрално място, докосващо, зареждащо с енергия и предизвикващо размисъл, за това, кои сме, защо сме? Достойни ли сме за оставеното ни от предците и това, което са носели в сърцата си - красотата, свободата и самоутвърждаването.
Моето място на силата...дано повече българи да изрекат тези думи!


Дано!
Както на Кръстова гора трябва да отидеш поне 3 пъти в живота си, така на Рилския манастир, мисля, че ще е хубаво всеки да отиде поне 30 пъти.
Благодаря!
цитирай
9. tili - Благодаря, Дела за този вълнуващ разказ!
08.03.2017 12:06
Живяла съм там като студентка половин година. Работихме по реставрацията точно на Хрельовата кула. Времето съвпадна с връщането на монасите с игумен архимандрит (тогава) Йоан. Стана точно на 1 ноември'68, на Очов ден, както му казват местните. Денят на Отчето ни, св.Иван Рилски. То беше нещо грандиозно! Хора. коли, каруци - стълпотворение велико.
Старая се да ходя поне веднъж годишно и винаги, когато ми се отдаде. Смирение пред човешкто и природното величие, душевен полет, който трае дълго след това.
Рилската света обител!
цитирай
10. wonder - Благодаря, Дела за този вълнуващ ...
08.03.2017 12:29
tili написа:
Благодаря, Дела за този вълнуващ разказ!
Живяла съм там като студентка половин година. Работихме по реставрацията точно на Хрельовата кула. Времето съвпадна с връщането на монасите с игумен архимандрит (тогава) Йоан. Стана точно на 1 ноември'68, на Очов ден, както му казват местните. Денят на Отчето ни, св.Иван Рилски. То беше нещо грандиозно! Хора. коли, каруци - стълпотворение велико.
Старая се да ходя поне веднъж годишно и винаги, когато ми се отдаде. Смирение пред човешкто и природното величие, душевен полет, който трае дълго след това.
Рилската света обител!


Така е, прекрасна Лили, смирение и усещане за благодат изпитвам там.
Все се сещам за всевиждащото око на тавана на магерницата... :)))
Прегръщам!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: wonder
Категория: Изкуство
Прочетен: 15166263
Постинги: 3224
Коментари: 32053
Гласове: 194026
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031